Субота, 19 Квітня, 2025

Кавовий бізнес в Україні: гуру ринку склали топ «рецептів» успішності на 2025 рік

Останні новини в світі

Нещодавно в Києві пройшла найбільша в Україні виставка франшиз, інвестиційних послуг для бізнесу, технологій та обладнання “Франчайзинг – 2025”. Цей захід став цікавим і корисним як для тих, хто тільки починає перші кроки у побудові власної справи, так і для власників великого бізнесу. 

Один день на виставці був виділений для презентації бізнес-проєктів з кавової індустрії, яка досить активно розвивається в Україні. Про світовий і вітчизняний ринок кави, а також про основні тенденції, проблеми та перспективи галузі – підприємці говорили під час Національної зустрічі представників кавового бізнесу “Франчайзинг – 2025”. Найцікавіші думки з цієї аналітичної панелі записала команда видання Invest News.   

Підлітки змінюють світовий ринок кави

Світові тенденції ринку кави наразі визначаються чотирма показниками:

  • Зростання ринку з прогнозованим CAGR на 4,72% (сукупний середньорічний темп зростання – прим.ред. );
  • Зростання попиту на екологічно чисті продукти;
  • Зміна цінової стратегії та пропозиції;
  • Зміна споживчих звичок.

«Зростання світового ринку кави пов’язане з тим, що він змінив покоління. Якщо говорити точніше – цей ринок отримав нове покоління, яке набагато частіше вживає каву. Це діти 14-15 років, які на 30-40% більше п’ють каву, ніж попередні покоління. Також треба зазначити, що більшість споживачів намагається вести здоровий спосіб життя. І ця тенденція обумовлює ріст ринку кави без кофеїну», – відзначив аналітик компанії Pro Consulting Олексій Надводнюк. 

Зростання ринку кави аналітики відзначають й в Україні. Імпорт кави за останні два роки майже вийшов на рівень довоєнного. Якщо у 2022 році показники впали на 14,8%, то у 2024 році вже склали 48,4 тис. тон ( у 2022 році було 50 тис тон). Таким чином, темп приросту становив 12%.  

Тим часом, імпорт кави без кофеїну переріс довоєнний поріг. У 2024 році поставки склали 0,23 тис. тон або 54,2%. Це гарне зростання у порівнянні – з 0,19 тис тон в 2021 році і падінням до 0,12 тис тон у 2022-му. 

Джерело: ДМС України. Оцінка: ProConsalting

Якщо говорити про географію поставок кави в Україну, то у 2023 році відбулись певні зміни, в порівнянні з 2022-м. Зокрема, якщо в 2023-му головними постачальниками кави були Італія, Польща, Німеччина та Бразилія, то у 2024 році в лідери постачальників вийшла саме Бразилія, що призвело до подорожчання сировини. На другому місці опинилась Польща, далі –  Італія, Німеччина, В’єтнам. 

Найдорожча кава в Україні – в Одесі та Львові, найдешевша – в Хмельницькому й Сумах

Сьогодні середня вартість стаканчика еспресо в Україні складає 32 гривні. Дані цінового зрізу показали, що за найменшу ціну каву можна випити на Хмельниччині чи Сумщині. В цих регіонах стаканчик еспресо в кав’ярнях коштує 28 грн. А от найдорожча кава в Україні – на Одещині (40 грн) і Львівщина (39 грн). Столиця, умовно, посідає 4 місце в топ найдорожчих кавових напоїв, оскільки тут треба заплатити 36 грн за еспресо. 

Однак не кав’ярні, виявляється, вплинули на зростання ринку кави в Україні. За словами аналітиків, зріст відбувся через збільшення споживання українцями кави саме вдома. 

«Все почалось з обмежень під час короновірусу. Тоді велика кількість українців почали активно скуповувати різні прилади для приготування кави вдома. Про це свідчить також загальна статистика. За даними опитувань, більшість респондентів, а саме 73%, споживають каву в більшості випадках вдома», – розповів Олексій Надводнюк. 

Також можна відмітити ще ряд тенденцій, які спонукають зростання цін на ринку кави в Україні:

  • Зростання продажів кави через міні-маркети, магазини біля будинку та АЗС;
  • Збільшення популярності кави RTD (Ready-to-Drink);
  • Поява експериментальних методів ферментації з фруктовими смаками;
  • Споживачі шукають нові смаки замість застарілих брендів.

Рейтинг кави у зернах у 2024 році:

Перше місце – Lavazza Qualita Oro;

Друге місце – Fineberry Original Blend; 

Третє місце – Movenpick Caffe Der Himmlische;

Четверте місце – ILLY Classico;

П’яте місце – Lavazza Crema e Aroma Espresso.

Джерело: За даними дослідження COFFEOK

Рейтинг меленої кави у 2024 році:

Перше місце – Lavazza Qualita Oro;

Друге місце – ILLY Classico;

Третє місце – Malongo Pur Kenya;

Четверте місце – Fineberry Original Blend;

П’яте місце – Movenpick Caffe Der Himmlische.

Джерело: За даними дослідження COFFEOK.

Кавовий бізнес в Україні: як залишитись «на плаву»

Ринок споживання кави в Україні збільшується за рахунок того, що низка закладів харчування просто закрились. Таку думку висловив Founder франшизи «Кав’ярня» Владислав Алістархов:

«У мене 12 років досвіду в індустрії, 8 з них  я займаюсь кризовим менеджментом закладів громадського харчування. Аналізуючи ситуацію в кавовому бізнесі в нашій країні, здається, що ми маємо говорити про такі речі, як рецесія ринку. Бо якщо ми говоримо, що зараз якісь мережі або якісь кав’ярні зростають, то треба розуміти, завдяки чому це відбувається. Це відбувається завдяки тому, що дуже багато операторів ринку закрилось, а сама по собі аудиторія –  це аудиторія споживачів, вона не збільшилась. Просто цей шматок почав розподілятись на інші заклади», – відзначив бізнесмен.

Разом із перерозподілом споживчого пласту, за словами гравців ринку, відбулось й підвищення цін в кав’ярнях. Ця тенденція теж значно вплинула на споживчий попит. Зокрема, середній чек виріс з 98 грн у 2023 році до 132 грн у 2024 році. Серед основних причини підвищення цін називають:

Вижити кав’ярням в таких реаліях, на думку експертів, допоможе додатковий сервіс чи продукт. 

«Зараз саме додатковий сервіс чи продукт дає можливість закладам розвиватись. Наприклад, можна знайти якісь супер смачні цукерки чи випікати сінабони, робити якісь нестандартні сендвічі або хот-доги тощо. Тобто, закладам треба збільшити середній чек. Щоб покупець приходив до вас не лише за кавою. Додаткові сервіси, додаткові продукти підвищать дохідність бізнесу», – акцентував керуючий партнер в Eskobar Coffee Владислав Шокун.

Наприкінці зустрічі гравці кавового ринку склали такий собі шорт-лист бізнес-порад на 2025 рік. Ці «рецепти» стануть в нагоді усім учасникам франчайзингового бізнесу. Отже: 

  1. Нотуйте всі моменти.
  2. Навчайтеся самі і навчайте свою команду.
  3. Тестуйте різні процеси, не бійтеся пробувати щось нове.
  4. Змінюйте підхід – адаптовуйте пристрої під умови сьогодення.
  5. Збирайте зворотній зв’язок.
  6. Фокусуйтесь на людей.

Подібні записи

ЗАЛИШІТЬ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар
Будь ласка, введіть своє ім'я

Події в країні