Які франшизи найбільше цікавлять українців з метою запуску бізнесу? Як розвиваються франчайзингові компанії за кордоном? Скільки грошей треба відкласти, щоб відкрити франшизу у 2025 році? Про все це в інтерв’ю виданню Invest News розказав Андрій Кривонос, голова директорату Асоціації франчайзингу України.
Нагадаємо, раніше фінансовий аналітик Андрій Шевчишин розказав читачам Invest News, які інвестиційні інструменти підходять для збереження накопичень у 2025 році.
Які тренди відбуватимуться з ринком франшиз у 2025 році?
– Українці демонструють високий запит на можливість придбання таких франшиз:
Перше. Максимально проста їжа.
Друге. Послуги для автомобілів, а також інфраструктура навколо цієї тематики, зокрема, шиномонтаж, невеликий ремонт тощо.
Третє. Дитяча тематика: одяг, навчання, поїздки та ін.
Ця напрямки часто можуть займати лідерські позиції.
Окрім цього, знову розвивається напрям торгівлі одягом. Вважаю, цей бізнес цікавим трендом під час війни, адже дана тематика точно не була у фокусі уваги потенційних франчайзі.
Також варто зазначити: популярними залишаються франшизи, що присвячені виробництву та темі війни. Наприклад, це може бути виробництво дронів, певних видів сучасної зброї, а також логістичні послуги та ін.
І, нарешті, поступово розвивається напрямок послуг для бізнесу: юристи, податки, консалтинг тощо. Тобто, якщо франчайзі може віддати якійсь функціонал на аутсорс, він це обов’язково зробить.

Можете назвати конкретні франчайзингові компанії, що стали успішними у 2024 році?
– Серед кав’ярен можу відмітити такі проєкти, як Momo та «Зерно». Тренди розвитку сегменту кав’ярен самообслуговування підтримує й великий бізнес. Зокрема, «Епіцентр» запустив свою лінійку кав’ярень в своїх приміщеннях, щоб не здавати їх в оренду. Поступово масштабуються й «Львівські круасани», які працюють в Європі, відкрилися в США. Як бачимо, українські франчайзі мають гарний вибір пропозицій для запуску нової точки в сегменті послуг.
А на який чек варто розраховувати, якщо плануєш купити франшизу у 2025 році?
– Наразі чек складає 10-15 тис. доларів, можливо, іноді доходить до 20 тис. доларів. Саме стільки грошей готові вкласти у відкриття нового бізнесу десь до 80% потенційних франчайзі. Відповідно, франчайзингові компанії готують свої пропозиції саме в рамках такого чеку.
Чи може зекономити людина? Безумовно. Для цього франчайзі має стати самозайнятою особою. Таким чином, підприємець фактично інвестує свій час в розвиток цієї франшизи і може зекономити гроші, не наймаючи, зокрема, управляючого.
Для розуміння: до початку повномасштабки чек на покупку нової франшизи в середньому складав десь плюс-мінус 20 тис. доларів. Тобто, сьогодні чек став дещо дешевше в доларовому еквіваленті.
Як українські франшизи розвиваються за кордоном чи проєкти знаходяться у стагнації?
– Сьогодні спостерігається певна тиша зі сторони франчайзерів, що масштабують бізнес за кордоном. Підприємці взяли таймаут для вивчення нових способів розвитку. Чому так? Справа в тому, що багато хто з франчайзерів зрозумів, що треба відкривати нові точки за кордоном не для українського, а для місцевого споживача. Саме тому франчайзингові компанії активно вивчають місцеве законодавство, шукають локальних партнерів.
Тобто, перша хвиля розвитку українських франшиз за кордоном, що була пов’язана з початком повномасштабної війни та масовим виїздом українців за кордон, вже давно позаду. І тепер, якщо франшизи хочуть розвиватися успішно, їх власники мають мислити системно. Зокрема, з цієї причини франчайзери придивляються до можливостей відкриття нових точок в таких країнах, як Франція, США, Канада, Іспанія тощо. Це логічно, адже у найближчих країнах, зокрема, в Польщі, Чехії, Словакії вже відкрито достатньо українських франшиз. Тому треба масштабуватися в тих державах, що мають більший економічний потенціал.
Варто відмітити, що наші франшизи роблять гарні успіхи на цьому шляху. Зокрема, масштабуються такі проєкти, як «Лвівські круасани», «Експрес стрижка», «Miniboss».
В умовах війни українська економіка знаходиться в складному стані, тож багато бізнесів зачиняється, як в таких умовах почувають себе франчайзингові компанії? Чи великі ризики закриття відомих проєктів саме через економічну кризу у 2025 році?
– Мабуть, основна проблема для компаній – це дорогі гроші. Справа в тому, що життя дорожчає, тож персонал хоче збільшення заробітної плати. Це логічно, але часто в бізнесу немає можливостей для збільшення ЗП фахівцям. В таких умовах люди не хочуть чекати кращих часів, які через війну можуть й не настати. Тому бізнес, на жаль, відчуває нестачу фахівців або плинність кадрів. Через такі проблеми підприємцям стає дуже складно планувати роботу компанії на довгій термін.
Загалом економіка наразі знаходиться в стадія якогось анабіозу. Тобто, зрозуміло, що вона якось працює та у 2025 році точно не помре. Але усі тренди виглядають доволі песимістично. Тобто, доволі часто можна спостерігати, як на місці великого ресторану відкривається кафе на 20 кв. м або супермаркет, дискаунтер. Про що говорять такі тенденції? Про виживання, але точно не про розвиток.
Економічна ситуація могла б виглядати краще, якщо в нашій країні була розроблена гарна програма підтримки для малого та середнього бізнесу. Але замість цього підіймають податки, зокрема, військовий збір виріс з 1,5% до 5%. Здається, це дрібниці, але їх багато. І всі вони створюють серйозні випробування для стійкості бізнесу. Тому сьогодні багато компаній знаходяться у складному становищі. Як виправити цю ситуацію, відповіді немає.

Дайте поради українцям, які планують придбати франшизу у 2025 році, але бояться розпочинати власну справу.
– Перша порада. Коли відкриваєш франшизу варто орієнтуватися на готовність персоналу працювати. Саме від цього фактору суттєво залежить успіх франшизи. Є багато цікавих історій з цього приводу. Наприклад, у Харкові є кейси, коли під обстрілами вже відкривається четверта точка для кафе. Це можуть бути повноцінне кафе, кав’ярні самообслуговування тощо. Але коли на цьому фоні закриваються бізнеси у Житомирі чи Рівному, розумієш, що обстріли чи війна – не причини, які впливають на успішність франшиз. Як бачимо, готовність команди працювати часто має вирішальне значення для майбутнього компанії.
Друга порада. Франчайзі мають розуміти, як правильно побудувати бізнес в умовах війни. Треба:
- вивчати попит та пропозицію,
- аналізувати конкуренцію в тій чи іншій ніші,
- вміти гнучко реагувати на зміни в зовнішніх обставинах.
Зокрема, я рекомендую не прив’язуватися франчайзі до приміщень. Краще працювати у орендованому, щоб при необхідності його можна було швидко змінити – на меншу площу або на нову локацію в іншому регіоні з більшою економічною активністю. Під час війни важливо посилювати свою гнучкість, креативність та вміння виживати.
Третя порада. Підприємці можуть спробувати відкрити франчайзинговий бізнес із залученням державних грантів. Безумовно, є певні складнощі отримання таких грошей. Тобто, треба вміти працювати прозоро, розуміти звітність та чітко виконувати умови грантової програми. Як шукати гранти? Можна звернутись до спеціалізованих компаній, які допоможуть підготувати документи за винагороду.
Також треба бути готовим до відкриття бізнесу на території, де надається грантове фінансування, оскільки є певні пропозиції від місцевої влади. Умовно, грант може надаватися на території Чернігівської, Сумської, Черкаської або Харківської областей. Тож такі можливості точно варто використовувати для відкриття бізнесу.