Субота, 24 Травня, 2025

Шпагат Ілона Маска: через дії друга-Трампа Tesla має проблеми на ринках

Останні новини в світі

Скандально відомий американський бізнесмен Ілона Маск, схоже, даремно витратив $290 мільйонів на підтримку кампанії республіканця Дональда Трампа. Наразі від цього капіталовкладення у нього одні збитки. А теперь ще і китайські партнери починають “перекривати кисень”, одночасно посилюючи потужності свого автопрому.

Маск намагається врятувати ситуацію, публічно висловивши свою позицію проти мит та виступаючи за вільну торгівлю. Він заявив, що Tesla ефективно конкурує у Китаї, не потребуючи мит чи преференцій. Він закликав до скасування мит між США та іншими країнами. Але поки що Трамп його не почув.

Китайський ринок

У Маска поки що зберігається завод Tesla в Шанхаї, який ще у 2023 році пройшов модернізацію та розширення виробництва. Було бажання провести третю фазу розширення. Це дозволило б подвоїти потужність заводу приблизно до двох мільйонів автомобілів на рік. Але ще тоді уряд КНР був не у захвати від такої експансії американського бізнесу. Тому наступну стадію розширення виробництва Пекін не дозволив.

Зараз можна сказати, що і не дозволить, тому що улюблений політик Ілона Маска розпочав повномасштабну торгову війну між США та Китаєм.  Ескалація напруженості між Пекіном і Вашингтоном порушила ділові стосунки, оскільки експортний контроль США та китайські бар’єри для доступу на ринок створили значні перешкоди.

Після введення адміністрацією Трампа значних мит на китайські товари американські компанії, що працюють у Китаї, зіткнулися зі значними проблемами з неминучими фінансовими наслідками.​ Нові виклики змусили деякі американські компанії переглянути свої інвестиційні стратегії у азійській країні, а частина скоротила або призупинила заплановані інвестиції.

Звісно постраждав і автопром. Ford Motor Company, наприклад, призупинила експорт до КНР кількох моделей автомобілів, у тому числі F-150 Raptor і Mustang, через відповідні тарифи. А вони досягають 150%. На діяльність ​Tesla у Китаї також суттєво вплинула нещодавня ескалація торгової напруженості між із Сполученими Штатами.​

У відповідь на 125-відсоткове мито Китаю на імпорт із США компанія Tesla припинила приймати нові замовлення на виготовлені в США автомобілі Model S і Model X з шанхайського заводу. Компанія видалила параметри «замовити зараз» зі свого китайського веб-сайту та платформи WeChat, обмеживши клієнтів лише переглядом доступного асортименту. Цей крок має на меті пом’якшити фінансовий вплив підвищення тарифів на ці моделі. ​

Тесла на дорозі. Водій Тесла.
Джерело: pixabay

Зрив виробництва Cybercab та Semi

Також через підвищення тарифів США на китайські товари до 145% Tesla вимушена була призупинити пробне виробництво своїх майбутніх електричних вантажівок Cybercab та Semi. Компанія мала намір отримувати компоненти з Китаю для цих моделей, але підвищені тарифи зробили це економічно недоцільним, що призвело до призупинення планів.

Наразі у компанії не беруться прогнозувати, скільки триватиме пауза. Tesla протягом останніх двох років збільшувала закупівлю запчастин у Північній Америці для своїх заводів у США. Але і тут у Трампа є підступний план. Він все ще хоче ввести 25% тарифи на імпорт іноземних автомобілів і автозапчастин з Мексики, Канади та інших країн. Ці тарифи можуть підвищити вартість автомобіля на тисячі доларів, що вдарить по попиту на вантажівки від Tesla.

Є проблеми і з іншим моделями. Приблизно 25% компонентів, які використовуються у Tesla Model Y, виробляються за межами Сполучених Штатів, включаючи значну частину в Китаї. Збільшення тарифів підвищило вартість цих імпортованих запчастин, що потенційно вплинуло на ціноутворення та на прибутки Tesla. ​

Наступ конкурентів

На тлі зв’язування рук американському автопрому китайський, схоже, набирає обертів. Співзасновник Xpeng Хе Сяопен, якого на батьківщині називають місцевим Ілоном Маском, нещодавно на презентації свого глобального бренду преміум-класу X9, повідомив сенсаційну новину. Виявляється, кількість проданих у Китаї нових електромобілів, оснащених високоавтоматизованими функціями допомоги водієві, випереджає продажі на Заході. За його словами, щоб досягти сьогоднішніх показників КНР знадобилося всього десять років.

Попереду у китайського автопрому далекосяжні плани.

Протягом наступного десятиліття ми прагнемо, щоб більше половини наших продажів надходило з-за кордону, прагнучи справді домінувати як провідний експортний бренд Китаю середнього та високого класу», — каже хе.

Підстави для цього є, і знову таки, завдяки Дональду Трампу. Наприклад, у березні, коли, завдяки хазяїну Білого дому, почав падати американський ринок, акції китайського гіганта електромобілів BYD підскочили до рекордного рівня. Поштовхом стала презентація новаторської технології акумуляторів, здатних заряджати електромобіль приблизно за той самий час, який потрібен для заправки бензинового автомобіля.

Інновація стала результатом зіркових показників продажів BYD у лютому, протягом якого компанія реалізувала понад 318 000 електромобілів, що на 161% більше, ніж у минулому році. Тим часом у Tesla почалося падіння продажів у Китаї за той же період. Швидке розширення BYD ще більше зміцнює його лідерство на гіперконкурентному ринку електромобілів КНР, де вітчизняні бренди все більше випереджають міжнародних гравців.

Шанси на виживання

Поки що не можна сказати, що у китайців погас інтерес до продукції Tesla. У березні 2025 року американська компанія продала на цьому ринку 74 127 автомобілів. Це стало на 18,8% більше, ніж у тому ж місяці минулого року.

Однак у першому кварталі спостерігалося помірне зростання в порівнянні з минулим роком на 1,65%, а загальний роздрібний продаж досяг 134 607 одиниць. Частка Tesla на китайському ринку акумуляторних електромобілів (BEV) становила 11,47% у березні, позиціонуючи її позаду таких конкурентів, як BYD, яка займала 29,3% частки. ​

Звісно, компанія Ілона Маска буде вживати заходи, щоб врятувати ситуацію. Як повідомляє Reuters, щоб вирішити ці проблеми, Tesla планує випустити шестимісний варіант Model Y у Китаї до кінця цього року. Крім того, компанія зосереджується на стратегії скорочення витрат, прагнучи виробляти нову версію Model Y, яка буде щонайменше на 20% дешевшою у виробництві. ​

Чверть компонентів у Tesla Model Y виробляються за межами США
Джерело: wikipedia

Модель Y, середньорозмірний позашляховик, коштує від 263 500 юанів (36 351 долар). Шанхайський завод буде працювати виключно на місцевий ринок, що дасть можливість Маску уникнути мит свого боса при завезені автомобільної продукції до Америки.

Незважаючи на конкурентний тиск, Tesla поставила амбітну мету продати 520 000 одиниць нової Model Y «Juniper» у Китаї до 2026 року. Досягнення цієї мети буде залежати від здатності Tesla адаптуватися до ринкової динаміки, що розвивається, і переваг споживачів у Китаї.​

Ця модель також буде вироблятися в Європі та Північній Америці, теж здебільшого розраховуючи на місцевих покупців.

В цілому, хоча Tesla продовжує займати значну позицію на ринку електромобілів Китаю, вона повинна орієнтуватися в умовах, що швидко змінюються, позначених жорсткою конкуренцією та зміною споживчих вимог. Але головним фактором успіху цієї ініціативи Ілона Маска будуть дії його нового шефа. Як показала практика, Трамп легко ухвалює непопулярні рішення, що обвалюють вітчизняні ринки. І з такою ж легкістю може відмінити такі рішення. Тому, про що точно можна казати — так про те, що американський автопром при 47-му президенті США очікують “економічні гойдалки”. Чи всі автомобільні концерни, та зокрема Маска, пройдуть це випробування — спрогнозувати важко.

Події в країні