З початку впровадження нових правил щодо карткових переказів (з 1 лютого 2025 року) комерційні банки відзначають зміни у динаміці транзакцій. Зокрема, клієнти, аби уникнути лімітів, часто відкривають рахунки в різних банках та більше використовують перекази на IBAN. Водночас деякі користувачі стали більш обережними при виконанні навіть простих переказів, таких як “скидання грошей на картку” родичам чи знайомим, щоб уникнути непотрібних ризиків. Про це повідомила Анна Довгальська, заступниця голови правління ГЛОБУС БАНКУ.
За її словами, на початку лютого було зафіксовано зниження кількості карткових переказів на 12%, а їх обсяг скоротився на 18%. Однак до середини місяця ситуація стабілізувалася, і очікується невелике зростання в березні-квітні на рівні 1-3%.
“Ми відстежуємо тенденції та аналізуємо вплив нових правил на поведінку клієнтів. Зазвичай “початковий період” після будь-яких нововведень потребує певної адаптації, для якої характерні коливання в обсягах переказів, але протягом 2-3 місяців ситуація має стабілізуватися. Адже нові правила спрямовані саме на захист добросовісних користувачів банківських послуг і запобігання використанню фінансової системи з незаконною метою”, — наголосила банкірка.
Вона зазначила, що більшість провідних банків уже давно застосовують ризикоорієнтований підхід до аналізу клієнтської бази, тому з 1 лютого не було зафіксовано значних змін у кількості клієнтів з високим рівнем ризику через нові правила карткових переказів. За її даними, наприкінці 2024 року та на початку 2025 року комерційні банки здійснили детальну сегментацію клієнтської бази, враховуючи такі ключові фактори, як соціальний статус, наявність або відсутність інформації про доходи та інші аспекти.
“Кожен банк застосовує власні критерії оцінки ризику під час відкриття рахунку та подальшого обслуговування клієнта. Звичайно прогнози вказують на можливе зменшення кількості клієнтів із високим рівнем ризику через жорсткіші вимоги до фінансової прозорості. Водночас аналіз клієнтської бази довів, що в середньому по ринку частка клієнтів високого ризику не перевищує 5-7% в одному банку, що саме по собі свідчить про прийнятний стан прозорості ринку”, — вважає Анна Довгальська.
Банкірка підкреслила, що ефективність Меморандуму про забезпечення прозорості ринку платіжних послуг, за яким банки посилили контроль за операціями і запровадили суворіші правила карткових переказів, буде залежати від інтеграції з іншими методами контролю та запобігання протиправній діяльності, зокрема:
- Виявлення та блокування шахрайських операцій.
- Моніторинг транзакцій, пов’язаних з азартними іграми.
- Протидія використанню підставних осіб (“дропів”).
“Комплексний підхід контролю дає змогу ефективніше захищати фінансову систему від зловживань, при цьому зберігаючи всі зручності для добросовісних клієнтів. Саме цієї стратегії дотримуються банки-підписанти Меморандуму про забезпечення прозорості функціонування ринку платіжних послуг”, — підкреслила експертка.
Анна Довгальська повідомила, що з 1 червня 2025 року будуть введені нові зміни в правила карткових переказів. Ліміт на карткові перекази для клієнтів середнього та низького рівня ризиків буде знижений до 100 тис. грн на місяць, тоді як для клієнтів високого рівня ризику ліміт залишиться на поточному рівні — 50 тис. грн на місяць.
Рекомендації для клієнтів
Експертка поділилася кількома важливими порадами, які допоможуть клієнтам уникнути труднощів через майбутні обмеження карткових переказів:
- Завчасно забезпечити документи, що підтверджують доходи (довідки, податкові декларації, зарплатні відомості, підтвердження зарахувань від державних органів тощо). Це дозволить банку збільшити ліміт за потреби.
- Оптимізувати кількість рахунків, закриваючи непотрібні або неактивні рахунки.
- Налаштувати автоматичні платежі через мобільні застосунки чи особисті кабінети, щоб спростити оплату комунальних послуг або підписок.
- Використовувати цифрові платіжні інструменти, такі як застосунок “Дія” чи електронний кабінет платника податків.
“Завчасна підготовка необхідної документації стане запорукою комфортного користування банківськими послугами в нових умовах. Тому закликаємо клієнтів своєчасно підготуватися до змін, що плануються з 1 червня 2025 року, а банківські експерти готові надати вичерпні консультації. Ми впевнені, що ці нововведення зміцнять довіру людей до банківської системи України”, — підсумувала Ганна Довгальська.