Середа, 15 Січня, 2025

У космосі місце ще є, на космодромах — затори

Останні новини в світі

Друга галузь, яка останніми роками демонструє стрімкий розвиток на ряду із Штучним інтелектом, – космічна. Так само як і зі ШІ, цей розвиток забезпечують приватні компанії, хоча і уряди провідних країн світу поки що остаточно не відмовилися від підтримки космічних досліджень та готуються для використання космосу у військових цілях. Про це каже навіть черга на запуск ракет у космос на функціонуючих космодромах, пропускна спроможність яких не задовольняє попит. Основні космодроми, як-то Космічний центр Кеннеді (США), Байконур (Казахстан/Росія) і Гвіанський космічний центр (ESA), наближаються до своєї максимальної робочої потужності.

Кількість приватних ракетних компаній, у тому числі SpaceX, Rocket Lab, Relativity Space та інших, стрімко зросла, і всі вони шукають вікна запуску. SpaceX (Starlink), OneWeb і Amazon (Project Kuiper) розгортають тисячі супутників на низькій навколоземній орбіті (LEO), що вимагає частих запусків. Розвивається і космічний туризм: Blue Origin, Virgin Galactic і SpaceX запровадили новий сектор космічного туризму і з року рік на це збільшується попит. Уряди здійснюють більше місій для оборони, науки та досліджень, таких як місії на Місяць і Марс.

Космічна бухгалтерія

Загальна сума, витрачена на дослідження космосу урядами («державами») і приватними компаніями, є величезною і досягає сотень мільярдів доларів протягом десятиліть. Хоча важко підрахувати точну кількість, приблизні цифри виглядають так.

З моменту свого заснування американське Національне управління з аеронавтики і дослідження космічного простору у 1958 році витратило понад 1 трильйон доларів (у сьогоднішніх доларах) на дослідження космосу, науку та технології. Його бюджет на 2023 рік склав 25,4 мільярда доларів, причому значна частина була виділена на такі програми, як Артеміда (дослідження Місяця) і дослідження Марса.

Європейське космічне агентство (ESA) витрачає близько 7,5 мільярдів доларів на рік.
Китай з агентством CNSA орієнтовно витрачає щороку 8–12 мільярдів доларів із великими інвестиціями в дослідження Місяця та космічні станції. Індія витрачає близько 1,5 мільярда доларів США на рік, хоча її місії є високорентабельними.
Менші агентства (наприклад, Японія, Канада, ОАЕ, Південна Корея) разом додають кілька мільярдів доларів на рік.

Інвестиції приватного сектора у дослідження космосу не поступаються державним. Наприклад SpaceX Ілона Маска інвестувала мільярди з моменту свого заснування в 2002 році, понад 10 мільярдів доларів було витрачено на такі проекти, як Starship і Starlink. Компанія залучила понад 9 мільярдів доларів від інвесторів для фінансування своїх амбітних планів.

Джефф Безос щороку продавав акції Amazon на суму понад 1 мільярд доларів для фінансування свого космічного агентства Blue Origin. Компанія витратила мільярди на такі ракети, як New Shepard і New Glenn.

Частиною зростаючої приватної космічної екосистеми є такі компанії як Rocket Lab, Virgin Galactic, Relativity Space і Astra. Загалом у 2021–2022 роках космічні стартапи залучили 21 мільярд доларів США приватного капіталу.

Приватні космодроми

Звісно бизнес розуміє, якщо не справляється влада з попитом на запуск, треба брати це у свої руки. У США було створено кілька приватних космодромів, наприклад космодром «Америка» (Нью-Мексико) і космодром «Мідленд» (Техас). SpaceX також керує своєю приватною базою Starbase у Техасі. У Європі Велика Британія запустила свою першу орбітальну ракету в 2023 році з Шетландського космічного центру, а кілька інших об’єктів розробляються в Шотландії та Норвегії. Такі країни, як Південна Корея, Японія та Південна Африка, розвивають або розширюють космодроми.

Намагаються розширити свої можливості під існуючий попит функціонуючі космодроми, проводячи модернізацію. Космічний центр імені Кеннеді облаштував нові комерційні стартові майданчики, такі як ті, що використовуються SpaceX і Blue Origin. Космічний центр Гвіани оновив ​​інфраструктуру для підтримки запусків Vega та Ariane.

Наявна ситуація вимагає прийняття інноваційних рішень для запуску. Такі компанії, як Virgin Orbit і Northrop Grumman використовують літаки для запуску ракет у польоті, обходячи потребу у космодромі. Створюються мобільні стартові платформи: океанські платформи, такі як плани SpaceX щодо «плаваючих космодромів» з нафтових платформ, спрямовані на підвищення гнучкості та зменшення заторів на традиційних космодромах. Прямують космічні компанії до повторного використання апаратів. Наприклад, багаторазове використання Starship і Falcon 9 від SpaceX спрямоване на скорочення часу виконання робіт і частіші запуски.

Найближче майбутнє

Очікується, що до 2040 року космічна галузь зросте до понад 1 трильйона доларів, відповідно збільшиться кількість запусків. Звісно потрібно вкладатися у розбудову нових космодромів, залучаючи невеликі регіональні космодроми. Необхідно покращити планування та координацію державних та приватних учасників орбітальної індустрії. Звісно і без передових технологій не обійтися: такі інновації, як багаторазові ракети та автономні системи запуску, підвищать ефективність.

За прогнозами Morgan Stanley і Bank of America до 2035 року космічна галузь зросте з поточної оцінки в 500 мільярдів доларів до понад 1 трильйона доларів. Цьому зростанню сприятимуть більш доступні для користувачів супутникові послуги, космічний туризм, розбудова інфраструктури та більш об’ємне дослідження глибокого космосу. За цими прогнозами роль між державним сетором та приватним кординально змінеться – приватний сектор займе лідерські позиції у космічній галузі. Приватні компанії і зараз відіграють дедалі більшу домінуючу роль, а великі гравці, такі як SpaceX, Blue Origin, Rocket Lab і Relativity Space, значно масштабують операції.

Через десять років на орбіті буде розгорнуто мегасузір’я з тисячами супутників, які серед іншого покриють Землю широкосмуговим Інтернетом. До 2035 року на орбіті може бути понад 50 000 активних супутників у порівнянні з приблизно 8 000 сьогодні.
Супутникові зображення та аналіз даних підтримуватимуть сільське господарство, допоможуть моніторингу клімату, боротьбі зі стихійними лихами та обороні.

І маємо надію, що буде реалізована програма НАСА «Артеміда», яка спрямована на забезпечення сталої присутності людини на Місяці, прокладаючи шлях для видобутку корисних копалин і досліджень на Місяці. у центрі уваги буде видобуток рідкоземельних металів, води та гелію-3 з астероїдів і Місяця. Такі компанії, як Planetary Resources та iSpace, закладають основу для цього. Китай та росія планують розбудовувати власні бази на Місяці, посилюючи геополітичну конкуренцію у космосі. SpaceX Starship може забезпечити перші місії з екіпажем на Марс протягом десятиліття з довгостроковими цілями створення самодостатньої колонії.

До 2035 року космічний туризм може стати більш доступним для заможного середнього класу – ціни на квитки можуть впасти до 50 000-100 000 доларів США. Суборбітальні польоти від Blue Origin та Virgin Galactic стануть звичайними, а такі компанії, як SpaceX, можуть пропонувати більш тривалі орбітальні та місячні місії.

Раніше ми писали, що 2024 рік став роком інвестиційного прориву компаній, які розвивають штучний інтелект. ШІ також буде залучений до підкорення космосу, а враховуючи, з якою завзятістю вкладаються у космічну галузь, можна очікувати від такого дуету неймовірні результати.

Подібні записи

ЗАЛИШІТЬ ВІДПОВІДЬ

Будь ласка, введіть свій коментар
Будь ласка, введіть своє ім'я

Події в країні