Хочемо ми чи ні, але Штучний інтелект вторгається в наше життя. Зупинити його може лише відкидання людства у кам’яний вік. Це малоймовірно, тому уряд України, не зважаючи на війну, намагається не проґавити той момент, коли ШІ стане невід’ємною частиною прогресивного світу.
Сьогодні у нас є доступний для усіх GPT: штучний інтелект, адаптований до конкретно висунутих вимог. У цій галузі майже щодня з’являються нові розробники, такі як DeepSeek та Grok, що забезпечують більше конкуренції та вибору на ринку ШІ. Google представив свій генератор подкастів NotebookLM, а OpenAI запустив багато нових моделей, бажаючи у кінцевому результаті об’єднати їх усі в один єдиний інтерфейс.
У гру вступив ланцюговий аналіз думок, за допомогою якого ШІ жертвує швидкістю заради глибини та кращих відповідей, ділячись проміжними кроками міркування з користувачем, перш ніж дійти остаточної відповіді. Голосові команди тепер дозволяють використовувати більше різноманітних взаємодій, наприклад, дозволяючи нам використовувати ШІ під час керування автомобілем. За 12 останніх місяців це все стало дешевше, що робить використання ШІ більш масовим і доступним для вдосконалення. Ще трошки і ми вимушені будемо зізнатися: штучний інтелект розвивається швидше, ніж інформатика в цілому.
“АІ-революція стосується всіх. Кожен бізнес повинен стати ШІ-бізнесом, кожен уряд — АІ-урядом. Наш WINWIN AI Center of Excellence уже розробляє національну LLM-модель та інтегрує ШІ-продукти від ейчар до юридичних процесів усередині міністерства. А також створює ШІ-продукти, які стосуватимуться кожного українця”, — каже віцепрем’єр-міністр, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.
Про це Федоров повідомив зі сцени DOU Day — однієї з найбільших подій для ІТ-індустрії, яка пройшла на минулому тижні. Він повідомив, що у планах на цей рік — тотальна інтеграція ШІ в усі сфери України. На думку Федорова, так ми зможемо стати ефективнішими та швидшими як держава. Вже у червні планують запусти бета-тест ШІ-продукту у застосунку “Дія”. А далі, можна припустити, у нього та Мінцифри є ще купа ідей.

Захоплення світу
56% опитаних експертів дослідницьким центром Pew вважають, що ШІ матиме позитивний вплив на США протягом наступних 20 років. Особливо у сферах економіки, охорони здоров’я та освіти. Прорив вже почався і не лише у Штатах. Так у Саудівській Аравії відкрили першу у світі клініку, у якій штучний інтелект у вигляді віртуального лікаря ставить діагнози й виписує рецепти. У рамках пілотного проекту віртуальний лікар буде першим контактувати із хворим, звісно, взаємодіючи з реальним дипломованим лікарем. Безпосередньо людина підключається вже на останньому етапі перевірки призначеного лікування.
Водночас 73% експертів вважають, що ШІ покращить ефективність роботи людей. Але прорив можна очікувати не раніше через 20 років. Прогнозується, що ШІ перейде від генеративних моделей до автономних агентів, здатних самостійно виконувати складні завдання, такі як планування зустрічей або написання коду.
Аналітики ринку цінних паперів вірять, що невдовзі акції саме компаній із розвитку ШІ будуть мати найвищу ціну. Серед флагманов ринку може бути материнська компанія Google, Alphabet.
“ШІ, включаючи генеративний ШІ, допомагає Google набагато більше, ніж шкодить. Бізнес Google Cloud процвітає, оскільки клієнти розробляють генеративні додатки ШІ в хмарі. Огляди ШІ у пошуку Google збільшили використання пошуку та задоволеність клієнтів. Очікується, що дохід Alphabet зростатиме, оскільки компанія розгортатиме більше можливостей агентного ШІ”, — вважає аналітик The Motley Fool, колишній гендиректор компанії з розробки медтехнологій Кіт Спейтс.
Поганий досвід
Але досвід свідчить, що не завжди штучний інтелект дає очікуваний результат. Шведський ІТ-стартап Klarna відмовився від ШІ-агента з обслуговування клієнтів — той не впорався з поставленим завданням. Тому компанія почала повертати своїх працівників. Компанія вирішила змінити підхід до використання штучного інтелекту, відновлюючи набір працівників для служби підтримки клієнтів після надмірного скорочення персоналу.
Але і люди поки що не готові до спілкування із машинами для вирішення своїх питань. Дослідження показали, що більшість клієнтів віддають перевагу людському обслуговуванню над ШІ, вважаючи, що останній не може забезпечити належний рівень емпатії та розуміння. Висновки, наведені Gartner, базуються на опитуванні майже 6000 клієнтів на чотирьох континентах. Результати показують чіткий розрив між компаніями та клієнтами щодо використання ШІ.
“З опитаних 88% визнали, що мають серйозні занепокоєння щодо ШІ, тоді як 64% заявили, що вони б воліли, щоб компанії не використовували ШІ для обслуговування клієнтів”, – сказано у дослідженні.
Більше того, результати опитування свідчать про те, що неприязнь до ШІ може почати впливати на прибутки компаній, які будуть його використовувати. Понад половина респондентів заявили, що вони розглянули б можливість переходу до конкурента, якби виявили, що компанія використовує ШІ для обслуговування клієнтів.
Чим швидше ШІ набирає обертів, тим більше прогалин у ньому виявляється. Нове дослідження виявило ще один набір завдань, які більшість людей можуть легко виконувати, але з якими не може впоратися штучний інтелект — читання аналогового годинника або визначення дня, на який припадає певна дата.
Як пише livescience.com, ШІ може писати код, генерувати реалістичні зображення, створювати текст людського стилю і навіть складати іспити (з різним ступенем успіху). Проте він регулярно неправильно інтерпретує положення стрілок на звичайних годинниках і не виконує базову арифметику, необхідну для календарних дат. Дослідники виявили ці неочікувані недоліки у презентації на Міжнародній конференції з навчальних репрезентацій (ICLR) 2025 року.
Звісно, хочеться вірити, що комп’ютери та їх програми будуть залишатися нашими вірними помічниками, звільнивши людей від рутинної роботи та надавши їм більше можливості розкривати свої природні таланти. Як вважають аналітики, через приблизно десятиліття ми побачимо, як штучний інтелект переробив світ. Маємо надію, все ж на краще.